Autosport Magazine

Autosport Magazine Meer dan alleen formule 1

Laatste Canta

 Het laatste roodgekleurde exemplaar rolde afgelopen week uit de fabriek van Waaijenberg Mobiliteit in Veenendaal. Frank Vermin, eigenaar van het bedrijf: “Het duurt nog wel even voordat dit icoon helemaal uit het Hollandse straatbeeld verdwijnt. In Nederland rijden ruim drieduizend gekleurde 45-kilometervoertuigen rond van het merk Canta. Gemiddeld rijden de verschillende modellen zo’n 3.000 kilometer per jaar.

Dat het aantal geconstateerde verkeerovertredingen is gedaald komt voor een belangrijk deel door de cao-acties van de politiebonden. Dit is vooral terug te zien in het lagere aantal staande houdingen door de politie in de verkeershandhaving: 241.742 in 2015, tegen 487.783 in 2014.
Het merendeel van de verkeersboetes wordt opgelegd wegens het overtreden van de maximum snelheid. In 2015 ging het om 6.636.096 geconstateerde snelheidsovertredingen, tegen 6.730.443 in 2014. Daarnaast worden de meeste verkeersovertredingen geconstateerd op kenteken met behulp van elektronische handhavingsmiddelen, zoals trajectcontroles en flitspalen. Deze systemen hebben de afgelopen periode een vervangingsoperatie ondergaan en zijn in 2015 gefaseerd weer in gebruik genomen. Hierdoor is er een stijging te zien in het aantal overtredingen dat door deze elektronische middelen is geconstateerd.

Today the District Court of Midden-Nederland, at the request of the administrator, converted the moratorium of payment, granted to Spyker N.V. and its wholly owned subsidiaries Spyker Automobielen B.V. and Spyker Events & Branding B.V. (collectively “Spyker” or the “Company”) on December 2nd, last, to bankruptcy. The cause for this conversion was that the committed bridge funding did unfortunately not reach the company in time. The administrator will continue his work but now as receiver.

In februari zijn in Nederland 33.944 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet; een stijging van bijna 2 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2014 (33.296 stuks). Eén en ander blijkt uit de definitieve cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie.

Om de regeldruk op de taxibranche te verminderen, worden de regels voor rijtijd geschrapt. De huidige regels komen voort uit Europese regelgeving voor het zware wegvervoer en zijn daardoor niet voldoende toegespitst op het taxivervoer. De regels voor nachtarbeid worden niet langer wettelijk gehandhaafd. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld chauffeurs van straattaxi’s in uitgaansgebieden straks onbeperkt nachtdiensten draaien. Voorwaarde is dat werkgevers zich houden aan de CAO en als die er niet is aan de basisrechten die wettelijk zijn vastgelegd.